donderdag 6 november 2008

Zakelijk telefoneren




Stressfactor
Het is één van de moeilijkste dingen als je gaat werken: telefoneren op je werk. Je denkt dat je niet genoeg weet van het werk en dat je niet genoeg taalbeheersing hebt om een goed gesprek te voeren. Ook voor "gewone" nederlandse stagiaires is het een stressfactor.
Veel stagiaires (ook op MBO) gaan dan ook heel snel naar de WC als de telefoon gaat. Laat mijn collega maar opnemen, zij werkt hier en zij weet alles al.
Toch zul je het ooit moeten leren en nu mag je nog fouten maken en word je geholpen als het niet lukt. Straks verwacht je chef dat je het kunt en mag je geen fouten meer maken.

Langzaam opbouwen
Als je dit moeilijk vindt, zeg het dan tegen je collega. Vraag of je eerst een paar keer mag meeluisteren als hij een gesprek voert. Luister en vraag wat je niet begrijpt.
  • Begin daarna met een gesprek met een collega binnen het bedrijf, van een andere afdeling. Bereid het gesprek voor: schrijf op wat je gaat zeggen en welke vraag je gaat stellen.
  • Vraag je collega om in de buurt te blijven. Als het niet lukt, zeg je: mijn collega neemt het even over, een momentje.
  • Volgende stap is gesprek naar buiten, naar een ander bedrijf. Ook hier weer voorbereiden en collega in de buurt.
  • Als je gewend bent om zelf te bellen komt het moeilijkste: de telefoon opnemen.
    Je weet niet wie er belt en je kunt weinig voorbereiden. Eerst leren hoe je moet doorverbinden en zinnetjes voorbereiden als: Sorry, ik weet daar niet genoeg van, ik verbind u door met mijn collega die u wel verder kan helpen.
  • Volgende stap: een simpele vraag direct beantwoorden of vragen of je daarover mag terugbellen als je het antwoord niet meteen weet.
  • Bij al deze zaken gelden de regels die je net in de les hebt doorgenomen.

Op deze website vind je een heel goede cursus zakelijk telefoneren. Kijk er eens naar!