woensdag 19 november 2008

Kritiek geven 2

Kritiek geven...... en ontvangen.

Veel mensen vinden het erg moeilijk om kritiek te geven; maar kritiek ontvangen is nog veel moeilijker. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt reageren:

1 De beste en meest professionele manier is om goed te luisteren, door te vragen en te zeggen wat je er van vindt. Soms wil je daar eerst een nachtje over slapen; zeg dat dan.

Maar meestal kiezen mensen voor minder professionele reacties:
2 Ja maar! Het is waar, maar ik had een goede reden/ smoes! Het probleem is er wel, maar het is de schuld van iemand anders.
3 Ik kan het ook nooit goed doen!!! Drama spelen en een groot theaterspel spelen. Je probeert de ander een schuldgevoel aan te praten doordat de kritiek altijd op jou wordt gericht.
4 Nee, of jij het zo goed doet! Jij maakt ook fouten, hoor! Dus wat klaag je over mij. Je leidt de aandacht af en begint over de fouten van de ander.
5 Ja, ik ben de grote boze wolf en jij bent een zielig meisje dat door mij wordt geterroriseerd. Cynische reactie waardoor je de klager belachelijk maakt. Door overdreven positieve en negatieve woorden te gebruiken, moet degene die kritiek geeft wel zeggen dat het niet zo erg is.

In het onderstaande filmpje zie je John Cleese in zijn rol van Basil Fawlty, een vreselijke man die geen kritiek kan hebben. Erg grappig! Kijk maar eens welke manieren van reageren je hier ziet.



Intieme vraag!
Omschrijf nu eens in een paar zinnen wat jouw eerste reactie is op kritiek?

Geen opmerkingen: